Autor: Eidži Cuburaja
Námět: Tecuo Kindžo
V hlavních rolích: Kohdži Moricugu,
Šódži Nakajama, Juriko Hišimi,
Sandajú Dokumamušimuši, Bin Furuja,
Šinsuke Ačiha
Hudba: Tóru Fujuki
Země původu: Japonsko
Jazyk: Japonština
Počet epizod: 49

Ultraseven (ウルトラセブン, Urutora Sebun) je japonský tokusatsu sci-fi seriál, který vytvořil Eidži Cuburaja. Jde o třetí řadu Ultra série, kterou produkovala společnost Tsuburaya Productions. Seriál se vysílal na stanici Tokyo Broadcasting System (TBS) od 1. října 1967 do 8. září 1968.

Premisa
V nepříliš vzdálené budoucnosti se Země ocitá pod neustálými útoky mimozemšťanů. K boji proti nim zřizuje Pozemská obranná armáda Ultra hlídku, tým složený ze šesti elitních členů, kteří využívají hi-tech vozidla a zbraně. K jejich boji se přidává i tajemný Dan Moroboši, který je ve skutečnosti mimozemšťan ze Země světla v mlhovině M-78 a v případě nouze se transformuje do své pravé mimozemské podoby, Ultrasevena.

Výroba
Po úspěchu sci-fi seriálů s vesmírnou tematikou, jako jsou Ultraman (1066), Captain Ultra (1967, Kyaputen Urutora) a japonské verze seriálu Lost in Space (1965), společnost Tokyo Broadcasting System požádala společnost Tsuburaya Productions o výrobu dalšího sci-fi seriálu. To vedlo Eidžiho Cuburaju k tomu, že svolal Hadžimeho Cuburaju, Akia Džissodžiho, Tecua Kindžóa, Masamiho Suejasua a Šódžiho Otoma, aby společně probrali nápady.

Eidži Cuburaja navrhl seriál, který by byl křížencem Thunderbirds a Lost in Space, Hadžime navrhl novou sérii Ultramana, která by zahrnovala vstupy televize a sponzorů pro každou řadu, Džissodži navrhl seriál s tematikou cestování v čase, který by se zaměřil na tým časové hlídky a jejich rodiny, Kindžo navrhl dětský hororový/pohádkový seriál, který by byl křížencem seriálů Ultra Q (1965) a The Twilight Zone (1959) , Suejasu navrhl seriál s pohádkovou tematikou a Otomo navrhl seriál s vesmírnou tematikou, který by byl křížencem seriálů Lost in Space a Men into Space (1959) s obřími příšerami.

TBS se nakonec rozhodla pro spojení Eidžiho a Otomova nápadu a Eidži předložil zpracování s názvem Ultra hlídka, v níž bylo šest vycvičených astronautů (včetně androida jménem „John“) umístěno na družici zvané „Matka“, první obranné linii proti mimozemským vetřelcům. Kindžo měl pocit, že nápadu chybí podstatný prvek, a navrhl přidat superhrdinu.

Následovaly rozsáhlé úpravy scénaře poté, co se TBS zdálo, že se nápad příliš podobá filmu „Vesmírná bitva“, a nová verze zahrnovala obří příšery, přičemž na žádost TBS zůstal zachován původní prvek Pozemských obranných sil. TBS nakonec navrhla, aby se seriál stal přímým pokračováním Ultramana a zaměřil se na Hayatova a Fudžiina syna, který by uměl dokázat přivolat na pomoc pozemské příšery a v Ultramana by se transformoval pouze v případech nejvyšší nouze.

Tecuo Kindžo začal pracovat na scénáři, který v sobě kombinoval prvky nejlepších nápadů TBS s jeho vlastními, například prvky z jeho zamítnutého návrhu Woo, v němž se mimozemšťan nevědomky stane spasitelem lidstva. Kindžův náčrt se jmenoval Ultra oko a vyprávěl o Danu Morobošim, který byl potomkem člověka a mimozemšťana, jenž přišel na Zemi hledat svou matku. V této verzi se také objevily příšery z kapslí, které by Dan používal, kdyby se nedokázal transformovat. Původně měly být jako kapslové příšery použity příšery ze seriálů Ultra Q a Ultraman, aby se snížily výrobní náklady.

Tohru Narita dostal za úkol navrhnout mimozemšťany, příšery a vozidla. Narita se při návrhu Ultrasevena inspiroval májskou kulturou a původně zvolil stříbrnou a modrou barvu, ale změnil je na stříbrnou a červenou, aby se vyhnul problémům s procesem natáčení modrého plátna. Hlavní natáčení speciálních efektů začalo v květnu 1967 a v červnu 1967 byl zahájen casting. Mnoho najatých herců bylo vybráno z řad herců společnosti Toho, protože studio bylo jedním z finančních investorů společnosti Tsuburaya Productions. Jodži Hašimoto a Tošimiči Miwa byli pro tento seriál pověřeni funkcemi u TBS, zatímco Eidži Cuburaja sloužil jako hlavní producent a supervizor seriálu a Masami Suejasu si zopakoval svou roli praktického producenta společnosti Tsuburaya Productions.

Než byla schválena autorská práva na název seriálu, který se definitivně přejmenoval na Ultraseven, byly natočeny čtyři epizody. Seriál se natáčel bez zvuku, což byla v té době běžná praxe japonských seriálů, a postprodukce, včetně střihu a dabingu, začala v září 1967. Na složení soundtracku byl najat Toru Fujuki, který se přiklonil ke klasičtějšímu směru, na rozdíl od jazzem inspirovaného směru, který pro soundtrack k Ultramanovi zvolil Kunio Mijauči.

Ultraseven se vysílal 1. října 1967 a získal 33,7% sledovanost, což byl na tu dobu úspěch. díky vysoké sledovanosti si TBS objednala dalších 10 epizod během příprav třetího dílu seriálu (epizody 27-39). I přes pokles sledovanosti v posledních týdnech se Ultraseven stále držel v první pětce nejlépe hodnocených pořadův japonských televizních stanicích té doby.

Další pokračování Ultra série s názvem Ultraman: Příběh pokračujeBojuj! Ultrasevene, byly sice navrženy, ale společnost Tsuburaya Productions vyrobila další sérii o Ultramanovi až v roce 1971, kdy vznikl seriál s názvem Return of Ultraman (Návrat Ultramana).

Zakázané epizody
Dvanáctá epizoda s názvem „Z jiné planety s láskou“ byla zakázána kvůli tomu, že mimozemšťan Spell (který měl keloidní jizvy) byl označován jako „Hibaku Seidžin“ (Mimozemšťan, který přežil výbuch atomovky), což bylo převzato z termínu „hibakuša“, který odkazoval na ty, kteří přežili atomové bombardování Hirošimy a Nagasaki. Tento problém se objevil v článku novin Asahi Shimbun, což vyvolalo pobouření veřejnosti a donutilo společnost Tsuburaya Productions změnit název na „Kjukecu Seidžin“ („Mimozemský upír“). I přesto se společnost Tsuburaya Productions setkala s negativním veřejným míněním, v důsledku čehož stáhla postavu a epizodu mimozemšťana z oficiálního vysílání a z oficiálních médií i z domácího prodeje. Nicméně v Severní Americe se epizoda (která byla přejmenována na „ Krystalické tělo“) vysílala v havajském, anglickém a cinarském dabingu.

Anglická verze

Úvodní titulky k dabingu Cinar
V roce 1985 získala společnost Turner Program Services patnáctiletou licenci na seriál od společnosti Tsuburaya Productions, která v polovině 70. let poskytla anglické dabované verze vyrobené v Honolulu společností Tsuburaya-Hawaii, Inc. Protože společnost Turner zjistila, že tato anglická verze je nedostatečná, pověřila kanadskou produkční společnost Cinar, aby dabovala všech 49 epizod pro uvedení v televizi. Epizody vyrobené společností TPS/Cinar obsahovaly nové úvodní a závěrečné titulky, přebaly, nové názvy epizod a dokonce i změnu jména postavy Anne Juri, z které se stala „Donna Mičibata“. Cinar sestříhal epizody s ohledem na násilí, jazykové hříčky a reklamní čas a přidal nový hudební doprovod.

Společnost Turner nebyla s výslednou Cinarovou prací spokojena a uložila seriál do svého trezoru až do roku 1994, kdy byla upozorněna, že epizody nikdy nebyly odvysílány. Ultraseven byl oprášen pro bloky „Toons ‘Til Noon“ a „MonsterVision“ na TNT. Vysílání „Toons ‘Til Noon“ se dočkalo značně náročných úprav, aby bylo vhodné pro časový slot, zatímco vysílání „MonsterVision“ bylo celovečerní adaptací Cinara. Epizody 3 a 5-7 chyběly nebo byly špatně označeny a nebyly nikdy odvysílány. Ukázky ze seriálu byly později použity v segmentech „Messages from Outer Space” v animovaném varietním pořadu Cartoon Planet, který se vysílal na stanicích TBS a Cartoon Network. Po vypršení smlouvy v roce 2001 vrátila společnost Turner všechny materiály (filmové materiály, videokazety, zvukové kopie) společnosti Tsuburaya Productions.

Domácí média
Japonsko

Bandai Visual vydala seriál v Japonsku na Blu-ray jako dvě samostatné sady, přičemž první vyšla 21. listopadu 2014 a druhá 28. ledna 2015. V září 2020 odvysílala NHK 4K remaster seriálu převedený z 16mm filmu v HDR. V dubnu 2023 společnost Tsuburaya oznámila, že Pony Canyon vydá 4K remaster v 11diskovém boxu (obsahujícím 4K Blu-ray v HDR a standardní Blu-ray) 7. července 2023 u příležitosti 55. výročí vzniku Ultrasevena.

Severní Amerika
V prosinci 2012 společnost Shout! Factory vydala japonskou verzi na DVD v licenci společnosti UM Corporation prostřednictvím Tiga Entertainment. V červenci 2019 společnost Mill Creek Entertainment oznámila, že prostřednictvím Indigo Entertainment získala od společnosti Tsuburaya Productions většinu kolekce Ultra série, včetně 1 100 epizod a 20 filmů. 10. prosince 2019 vydala Mill Creek seriál na Blu-Ray nosičích a také na digitálních nosičích ve standardní a steelbook verzi.

V červenci 2020 společnost Shout! Factory oznámila, že s požehnáním společností Tsuburaya a Indigo uzavřela víceletou smlouvu s Alliance EntertainmentMill Creek Entertainment, které jim poskytly exkluzivní SVOD a AVOD digitální práva na seriály a filmy Ultra (1 100 epizod a 20 filmů), které Mill Creek získal v předchozím roce. Ultraseven bude mimo jiné tituly streamovat ve Spojených státech a Kanadě společnost Shout! Factory TV a Tokushoutsu.

About Author