Historie

Tokusacu (特撮, Tokusatsu) je japonské slovo, které doslovně znamená “speciální efekty”. Používá se především pro označení hraných japonských filmů a televizních seriálů, které využívají speciální efekty.

Výraz “tokusacu” je zkratkou japonského výrazu “tokušu sacuei” (特殊撮影), což je výraz pro “speciální efekty”. V produkci se režisér speciálních efektů označuje titulem “tokušu gidžucu” (特殊技術), což japonsky znamená “speciální technik”, nebo “tokusacu kantoku” (特撮監督), což je japonský výraz pro “režiséra speciálních efektů”, který se obvykle používá u anglicky mluvených produkcí.

Populární tokusacu jsou často sci-fi, fantasy nebo horory, ale i filmy a televizní pořady různých žánrů, jenž mohou být někdy označovány jako tokusacu. Nejpopulárnějšími druhy tokusacu jsou filmy o příšerách zvané kaidžú (filmové série Godzilla a Gamera), televizní seriály o superhrdinech (série Kamen Rider a Metal Heroes) a mecha seriály (Giant Robo). Některé televizní pořady tokusacu kombinují několik těchto subžánrů (seriály Ultraman a Super Sentai).

Tokusacu je jednou z nejpopulárnějších forem japonské zábavy, ale většina těchto filmů a seriálů není mimo Asii moc populární.

 

Historie

Tokusacu má nejvzdálenější kořeny v raném japonském divadle, konkrétně v kabuki a jeho akčních a bojových scénách a v bunraku. Ty využívaly jedny z prvních forem speciálních efektů, konkrétně loutkové divadlo. Moderní tokusacu se však začalo formovat až počátkem 50. let 20. století, kdy se koncepčně a tvůrčím způsobem zrodil Godžira (Godzilla), jeden z nejslavnějších kaidžú (obřích příšer) všech dob.

Hnací silou filmu Godžira z roku 1954 byli mistr speciálních efektů Eidži Cuburaja a režisér Iširó Honda. Cuburaja, inspirován americkým filmem King Kong, navrhl řadu postupů, které se staly základními prvky žánru, jako například tzv. suitmation – použití lidského herce v kostýmu obří příšery – v kombinaci s použitím miniatur a zmenšených kulis města. Godzilla navždy změnila podobu japonského science fiction a fantasy i kinematografie tím, že vytvořila unikátní japonský styl v žánru, jemuž obvykle dominuje americká kinematografie.

Godzilla nastartovala v Japonsku žánr kaidžú, který byl po několik desetiletí nesmírně populární a v jehož čele stály takové ikony jako výše zmíněná Godžira, Mothra, GameraKing Ghidorah. V roce 1957 se však objevil první filmový seriál se superhrdinou Super Giant, což znamenalo změnu v popularitě, která dala přednost maskovaným hrdinům před obřími příšerami. Spolu s anime Astro Boy (Tetsuwan Atom) měly seriály typu Super Giant zásadní vliv na svět tokusatsu. Následujícího roku, v roce 1958, měl premiéru seriál Moonlight Mask (月光仮面, Gekkó Kamen), Superhrdinové zůstali i nadále životaschopnou a oblíbenou součástí zábavy v 60. letech, ale byli do značné míry fádní a jen málokterý z pořadů se odlišoval od ostatních. To se změnilo v roce 1966, kdy Ambassador Magma (マグマ大使, Maguma Taiši, v USA vysílán pod názvem The Space Giants) vytvořil žánr “obřích hrdinů”, v němž hlavní hrdina normální velikosti vyroste do obřích rozměrů a bojuje se stejně velkými příšerami.

Techniky

Technologie Suitmation

Suitmation (スーツメーション, Súcuméšon) je termín používaný v Japonsku k popisu procesu u tokusacu filmů a seriálů, který se používá k zobrazení příšery pomocí kostýmu. Není přesně známo, odkud tento termín pochází; je možné, že byl použit k odlišení práce v obleku od slavné techniky dynamation (stop-motion) Raye Harryhausena. Přinejmenším byl použit k propagaci obleku Godžiry z filmu Návrat Godzilly.

Populární franšízy a série

Mnoho Tokusacu serií má obecné téma, které je společné pro všechny řady série.

  • Gamera
  • Godzilla
  • Kamen Rider
  • Metal Hero Series
  • Power Rangers
  • Super Sentai
  • Ultra Series

Subžánry

Heroine

  • Power rangers
  • Power Rangers (Non Canon)
  • Power Rangers Female Allies
  • Power Rangers Villians
  • Super Sentai
  • Super Sentai Female Allies
  • Super sentai Villians
  • Comparisons
  • Pretty Guardians Sailor Moon
  • Kamen Riders
  • Kaman Rider Leading Ladies
  • Maki Priestesses
  • Pretty Cures
  • Villians
  • Others
  • Costumes
  • Ranger Keys
  • Sektai Girls by Sentai

Kaidžú

Kaiju (怪獣, doslova “záhadná příšera”) jsou především příšery nebo obří monstra (大怪獣, daikaidžú).

Kaidžin

Kaijin (怪人, doslova “záhadná osoba”) představují především superpadouchy jako hlavní postavy.

  • Invisible Man
  • Snowman
  • H-Man
  • Telegian
  • Human Vapor
  • Matango
  • Frankenstein
    • Frankenstein vs. Baragon (1965)
    • The War of the Gargantuas (1966)
    • The Great Yokai War: Guardians (2021)
  • Love & Peace
  • Bat Men (Latitude Zero)
  • Commander Hell (Velká válka planet)
  • Space Beastman (Velká válka planet)
  • Titans (Attack on Titan)

Jókai

V dílech, v nichž se vyskytují tzv. yōkai (妖怪), vystupují hlavní postavy, které lze označit jako “přízraky”, “duchy” nebo “démony”. Z některých filmů o Jókai vznikly populární série.

Populární franšízy

V uplynulém půlstoletí se objevily dlouhodobě vysílané televizní seriály, které jsou často kombinací několika dalších námětů. Společnost Tsuburaya Productions měla Ultra sérii počínaje Ultra Q a Ultramanem v roce 1966. Společnost P Productions zahájila svou cestu do tokusatsu v roce 1966 seriálem Ambassador Magma. Stojí také za trilogií Lion-Maru, která nedávno skončila. Rovněž společnost Toei Company má několik seriálů, které spadají do jejich programové kategorie Toei Superheroes, počínaje sérií filmů o hrdinovi jménem Moonlight Mask (1958-1959), které stály za zrodem první tokusacu série. Později vzniklo několik dalších kultovních tokusacu sérií, počínaje sérií Kamen Rider (od roku 1971), Super Sentai (od roku 1975), Metal Heroes (v letech 1982-1998) a několika komediálními sériemi Toei Fushigi (東映不思議コメディーシリーズ, Toei Fušigi Comedī Šīrizu). Studio Toho, které je tvůrcem Godzilly, se také podílelo na vzniku pořadů “SeiShin Trilogy” (Gransazer, Justirisers, Sazer-X) z let 2003 až 2006.

“Tokusacu” filmy

Existuje mnoho filmů, které jsou klasifikovány jako tokusacu, ale jde spíše o běžné sci-fi filmy. Patří mezi ně například: Warning from Space (宇宙人東京に現わる, Učúdžin Tókjó ni Arawaru), Invasion of the Neptune Men (宇宙快速船, Učú Kaisokusen), Zelený sliz (ガンマー第3号 宇宙大作戦, Ganma daisangó: Učú daisakusen), The Birth of Japan (日本誕生, Nippon tandžó), The Last War (世界大戦争, Sekai daisensó), Nad ostrovy nevyjde slunce (日本沈没, Nippon činbocu), Overkill: Skrz peklo do skutečnosti (復活の日, Fukkacu no hi), Bye-Bye Jupiter (さよならジュピター, Sajonara Jupitá), Velká válka planet (惑星大戦争, Wakusei daisensó) a Mise 1549: Boj o budoucnost (戦国自衛隊Sengoku Džieitai 1549).

Originální videoprodukce

Některé erotické filmy (včetně porna) se také označují jako tokusacu.

  • Giant Heroine Sigma Lady (Kjódai hiroin šigumaredí)
  • Galaxy-Roid Cosmo-X (銀河ロイドコスモX)
  • Evolver (イヴォルバー -EVOLVER-)
  • Gynoids: Sad Story (ガイノイド GYNOIDS-SADSTORY-)
  • Moeyo! Dragon Girls (萌えよ!ドラゴンガールズ)
  • Line The Barbarian (SFX巨人伝説ライン)

Podobné tituly

Super Hero tituly

Od dob Spider-Mana od studia Toei se americká superhrdinská produkce založená na komiksech (např. filmy a seriály od Marvelu a DC) se na japonské Wikipedii označuje jako tokusacu.

Netradiční tokusacu tituly

Netradiční filmy a televizní pořady ve stylu tokusacu nemusí využívat tradiční speciální efekty nebo v nich nemusí hrát lidští herci. Pro tokusacu je charakteristická technika suitmation, nicméně některé pořady mohou místo toho používat stop-motion k animaci svých příšer (např. Majin Hunter Mitsurugi (1973)). “Puppet shows (Ningyogeki)” mohou využívat tradiční techniky tokusacu, ale jsou obsazeny loutkami nebo marionetami (např. filmy Uchuusen Silica (1960), Ginga Shonen Tai (1963) a Kuchuu Toshi 008 (1969); Go Nagai’s X Bomber (1980)). Některá tokusacu mohou vedle hrané složky využívat i animaci (např. filmy Dinosaur Expedition Born Free (1976) a Dinosaur War Izenborg (1977) a Pro-Wres no Hoshi Aztecaser (1976) z produkce Tsuburaya Productions.

Západní filmy ovlivněné žánrem tokusacu

Díky popularitě filmů o Godžire se začalo tokusacu šířit i mimo Japonsko. V roce 1961 byl v Anglii natočen první film ve stylu Godžiry, Gorgo, který používal stejnou techniku suitmation jako filmy o Godzille. V témže roce natočila dánská studia Saga další film o obřím monstru ve stylu Godžiry, Reptilicus. Monstrum v tomto filmu bylo oživeno pomocí loutek umístěných v miniaturních kulisách. V roce 1967 natočila Jižní Korea svůj vlastní kaidžú film s názvem Taekoesu Yonggary.

V roce 1975 studio Shaw Brothers natočilo superhrdinský film s názvem Super Inframan, který vycházel z obrovského úspěchu tamních filmů Ultraman a Kamen Rider. V hlavní roli filmu se představil Danny Lee. Ačkoli v Hongkongu vzniklo několik dalších podobných superhrdinských produkcí, Super Inframan je první. S pomocí japonských SFX mistrů pod vedením Sadamasy Arikawy vznikl v roce 1977 také monster film v japonském stylu The Mighty Peking Man.

V roce 2004 vytvořil Peter Tatara (se svou společností Experimental Amateur Hero Productions) nízkorozpočtový superhrdinský seriál Johnny Robo, který je poctou/dekonstrukcí/parodií na Kamen Rider a žánr Henshin Hero. Nízkorozpočtový televizní seriál Kaiju Big Battel přímo paroduje filmy a seriály o kaiju a obřích hrdinech tím, že své vlastní kostýmované hrdiny vrhá do profesionálních zápasů mezi kartonové budovy.

V roce 2006 měl premiéru jihokorejský seriál Erexion (드라마 이레자이온), který se tváří jako “dětské drama se speciálními efekty”; jeho styl připomíná techniky tokusacu. V roce 2006 měl na internetu premiéru seriál Mighty Moshin’ Emo Rangers jako parodie na Power Rangers, ale rychle ho převzala britská MTV pro vysílání. V roce 2006 byl brazilskými fanoušky vytvořen film Insector Sun, nízkorozpočtová pocta Kamen Rider. Kromě toho se v srpnu 2006 začal vysílat thajský seriál Sport Ranger ve stylu Super Sentai.

V roce 2008 začala čínská společnost Alpha Animation produkovat vlastní tokusacu sérii ve stylu Kamen Rider/Metal Hero, Armor Hero Series, a později v roce 2011 Alpha začíná produkovat svůj Battle Strike Team: Giant Saver jako první díl série Battle Strike Team připomínající Super Sentai.

1. července 2019 oznámily vietnamské filmové společnosti Transform Film a Dive Into Eden svůj první díl série Mighty Guardian připomínající Kamen Rider/Super Sentai – Mighty Guardian: Lost Avian, jehož natáčení bylo naplánováno na začátek roku 2020.

Adaptace

Godzilla, King of the Monsters byl poprvé dabován do angličtiny v roce 1956 ( jedním z hlavních představitelů filmu byl americký herec Raymond Burr) a Ultraman si získal popularitu, když byl také nadabován pro americké publikum v 60. letech.

Hlavní nápor tokusacu adaptací přišel v 90. letech, počínaje rokem 1993, kdy společnost Saban Entertainment koupila od společnosti Toei záznam šestnácté série Super Sentai, Kyōryū Sentai Zyuranger, aby se z něj stali Strážci vesmíru a zahájili tím populární sérii Power Rangers. Adaptací sestřihu záběrů z Choujinki Metalder, Jikuu Senshi SpielbanUchuu Keiji Shaider, z několika sérií série Metal Heroes, se v roce 1994 stali VR Troopers. Následovala adaptace deváté série Kamen Rider, Kamen Rider Black RX, do seriálu Masked Rider společnosti Saban. V letech 1996 a 1997 z Juukou B-Fighter a jeho pokračování B-Fighter Kabuto vznikl seriál Big Bad Beetleborgs a jeho pokračování Beetleborgs Metallix. Společnost DiC Entertainment v roce 1994 zakoupila filmový materiál ze seriálu Denkou Choujin Gridman, z něhož vznikl seriál Superhuman Samurai Syber-Squad. Adness entertainment adaptovala dvanáctou sérii Kamen Rider, Kamen Rider Ryuki, z které vznikl seriál Kamen Rider Dragon Knight, který byl vysílán v letech 2008 až 2009.

Původní americké tituly

Americké produkční společnosti se také podílely na vzniku filmů, které fanoušci označují jako “americké tokusacu”. Syndikátový seriál Tattooed Teenage Alien Fighters from Beverly Hills byl nízkorozpočtovým pokusem konkurovat sérii Power Rangers. Sabanovský seriál The Mystic Knights of Tir Na Nog byl původní seriál z produkce společnosti Saban, který měl imitovat jejich vlastní sérii Power Rangers. Syndikovaný Vlkodlak TommyZachránci stanice Nickelodeon jsou díky použitým technikám také označovány jako “americké tokusacu”. Fujiyama Ichiban je internetový seriál z roku 2013 natočený v Los Angeles.

Zahraniční tvorba ve stylu tokusacu

V Japonsku je několik anglicky mluvených hraných seriálů dabováno do japonštiny a jsou považovány za pořady ve stylu tokusacu. Anglicky mluvené televizní programy, jako jsou Fireball XL5, Stingray, Thunderbirds, Captain Scarlet, Joe 90, Doctor Who, Lost in Space, Smallville, Wonder Woman, MacGyver, Star Trek, Xena, Buffy, přemožitelka upírů, Čarodějky, Hvězdná brána, Battlestar Galactica, The Greatest American Hero, Knight Rider, a dokonce i Lokomotiva Tomáš (v době, kdy byl tento seriál natáčen pomocí miniaturních modelů) jsou považovány za tokusacu kvůli technikám speciálních efektů a tématům, které používají. Do této kategorie spadají také nejméně tři australské pořady: Surfařky z vesmíru (Lightning Point), H2O: Stačí přidat voduMořské panny z ostrova Mako (Ultraman: Towards the Future by se sem také mohl počítat, přestože byl seriál vyroben v Austrálii, ale Ultra série pochází z Japonska).

Za tokusacu se považují i hororové, monster a akční filmové díla, včetně klasických Universal Monsters, Star Wars a několika filmů, v nichž se objevují kostýmy příšer, stop-motion, motion capture a další speciální efekty, protože odpovídají raným japonským standardům pro klasifikaci toku, které stanovili diváci sérií King Kong a Godzilla.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *