Gamera

Gamera:
Filmy:Daiei Film:
Šówa éra:
Gamera (1965), Gamera vs. Barugon (1966), Gamera vs. Gyaos (1967), Gamera vs. Viras (1968),
Gamera vs. Guiron (1969), Gamera vs. Jiger (1970), Gamera vs. Zigra (1971), Gamera: Super Monster (1980)
Heisei éra:
Gamera: Strážce vesmíru (1995), Gamera 2: Attack of Legion (1996), Gamera 3: Revenge of Iris (1999)
Kadokawa Daiei Studio:
Heisei éra:

Gamera the Brave (2006)
Seriály:Gamera Rebirth (2023),
Ostatní:Giant Horde Beast Nezura, Daimajin, SciFi Japan TV, Gamerabaena

Gamera (ガメラ) je fiktivní příšera neboli kaidžú, původem z celé řady japonských filmů. Debutovala ve filmu Obří příšera Gamera z roku 1965 a její postava i první film měly za cíl konkurovat úspěchu filmové série Godzilla společnosti Toho. Od té doby se Gamera stala samostatnou japonskou ikonou a objevila se v celkem 12 filmech z produkce Daiei Film a později Kadokawa Daiei Studio a různých dalších médií.

Gamera je vyobrazena jako obří létající prehistorická želva, která chrlí oheň. V prvním filmu je Gamera zobrazena jako agresivní a destruktivní, i přesto, že zachrání malé dítě. S přibývajícími filmy Gamera získávala laskavější podobu a stala se ochránkyní lidstva, zejména dětí, přírody a Země před mimozemskými rasami a jinými obřími příšerami.

Do dnešního dne je Obří příšera Gamera jediným filmem, který byl uveden v kinech ve Spojených státech; byl však silně lokalizován a přejmenován na Nezničitelná Gamera. Ve Spojených státech se Gamera stala populární v 70. letech 20. století díky rostoucí popularitě televizních stanic UHF, které v sobotu odpoledne vysílaly pořady jako Creature Double Feature, a později v 90. letech, kdy bylo pět filmů o Gameře uvedeno v televizním seriálu Mystery Science Theater 3000.

Přehled

Koncept

Černá želva, jeden ze čtyř symbolů čínských souhvězdí, byla možným zdrojem inspirace pro Gameru.

Původní nápad na postavu Gamery vymysleli Jonedžiro Saito, Masaiči Nagata, Hidemasa Nagata a Noriaki Juasa. Postava byla vytvořena jako majetek produkční společnosti Daiei Film a měla konkurovat filmové sérii Godzilla (se stejnojmennou obří příšerou), kterou vlastnilo konkurenční studio Toho. Gamera byla označována za vykrádačku Godzilly, zatímco u filmů z MonsterVerse se poukazovalo na to, že jsou do značné míry ovlivněny filmy Heisei trilogie Gamera a GMK Šusukeho Kaneka, a sám Kaneko přiznává podobnost mezi svými filmy a filmy z MonsterVerse.

Jméno Gamera (ガメラ) pochází z japonského kame (želva) a přípony -ra, která je společná i dalším postavám kaiju, jako jsou Godzilla (Godžira) a Mothra. Jméno Gamera bylo přepsáno na Gammera v názvu filmu Nepřemožitelná Gammera, který byl přeložen do americké kinodistribuce z názvu prvního filmu série Obří příšera Gamera.

Želví design Gamery mohl být inspirován Černou želvou, jedním ze čtyř symbolů čínských souhvězdí ve východoasijské mytologii. Černá želva je v japonštině známá jako Genbu a obvykle je zobrazována jako želva propletená s hadem. Každý ze čtyř symbolů prý působí jako strážce každé ze čtyř světových stran, přičemž drak Seirju je na východě, tygr Bjako na západě, pták Suzaku na jihu a želva Genbu na severu. Ve filmu Obří příšera Gamera, který je prvním filmem z této série, se Gamera probouzí v Arktidě, nejsevernější oblasti na Zemi. Gamera 3: Pomsta Iris, jedenáctý film série, obsahuje scénu s knihou popisující čtyři symboly, včetně Genbu.

Vlastnosti

Gamera připomíná obrovskou prehistorickou želvu a je schopna se pohybovat po dvou a létat. V prvních třech filmech série Gamera občas chodí po všech čtyřech nohách. Umí létat pomocí “trysek”, které dokáže zažehnout z otvorů v končetinách, když zatáhne nohy do krunýře. Trysky umožňují Gameře vzlétnout do vzduchu a roztočit se, což ji pohání vpřed. V pozdějších filmech je vidět, že dokáže létat pouze se zadníma nohama zataženýma do krunýře, což umožňuje větší volnost předním končetinám. Krunýř Gamery je prezentován jako neuvěřitelně odolný a pevný a dokáže odrážet střely a jiné projektily. Její plastron (spodní část krunýře) je však zranitelnější než karapax (horní část krunýře) a Gamera byla na plastronu zraněna do krve. Na hlavě má výrazný hřeben, v ústech celou řadu zubů a z každé strany spodní čelisti vyčnívají nahoru dva kly.

V období Šówa byla Gamera zobrazena jak se živí hořlavinami, například olejem nebo ohněm. Podle poznámek stálého režiséra série Noriakiho Juasy obsahuje Gameřina vnitřní anatomie váčky, které jí umožňují ukládat ropu, lávu, uhlí a uran. Ve filmech Obří příšera GameraGamera vs. Barugon bylo ukázáno, že nízké teploty Gameru oslabují. V období série Heisei má Gamera z loktů vyčnívající zatahovací drápy a je vidět, jak se na nich pohybuje. V rámci prvního a třetího filmu trilogie Gamera magicky léčila zraněné, včetně oživování dočasně zemřelých nebo polomrtvých lidí.

Původní film Obří příšera Gamera z roku 1965 líčí vznik Gamery jako důsledek útoku vojenských stíhaček ze Spojených států na nepřátelské bombardéry (pravděpodobně Sovětského svazu), který způsobí výbuch atomové bomby na palubě jednoho z letadel. Jaderný výbuch uvolní Gameru ze stavu jakési spánkové aktivity v ledu. Mezitím japonský výzkumný tým narazí na inuitský kmen, který vlastní starobylou kamennou rytinu, na níž je vyobrazena obří želva, kterou kmen označuje jako “Gamera”.

V Heisei éře série, která začala v roce 1995 restartem filmu Gamera: Strážce vesmíru, byl původ Gamery změněn. Ve filmech Heisei je Gamera zobrazena jako prastarý, bioinženýrský tvor z Atlantidy, vytvořený za účelem obrany obyvatel Atlantidy před Gyaosem, tvoru podobnému netopýrovi, který při útoku vydechuje ničivý nadzvukový paprsek. Lidští vědci najdou Gameru plující v Tichém oceánu, uzavřenou ve skále, a omylem ji považují za atol. Uvnitř skály objeví velký monolit vysvětlující původ Gamery spolu s desítkami magatam z orichalku, které umožňují psychické spojení mezi Gamerou a lidmi. Ve filmu Gamera 3: Pomsta Iris je vidět podmořský hřbitov, který obsahuje mnoho fosilií podobných Gameře, což naznačuje, že Gamera nemusela být jediná svého druhu. Jedna z postav ve filmu o těchto fosiliích mluví jako o “beta verzích” Gamery, což možná byly neúspěšné pokusy Atlantidy o vytvoření konečné verze.

Pokračování série bylo podruhé obnoveno v roce 2006 filmem Gamera the Brave, dvanáctým dílem série. Úvodní scéna filmu, odehrávající se v roce 1973, zobrazuje původní Gameru, jenž se obětuje sebezničením, aby zachránila přímořskou vesnici před třemi Gyaosy. O 33 let později najde malý chlapec jménem Toru Aizawa poblíž svého domova zářící skálu ve tvaru srdce, na níž leží malé vejce. Z vejce se vylíhne želví mládě, které začne znepokojivou rychlostí růst do obřích rozměrů. Gamera je v tomto filmu zobrazena jako ” statečná želva”. Želva, kterou Toru pojmenuje “Toto”, si s chlapcem rychle vytvoří pouto a získá schopnost chrlit oheň a létat. Po konzumaci zářícího kamene nalezeného spolu s vejcem se Toto plně promění v další inkarnaci Gamery a získá sílu porazit ještěrkovité monstrum jménem Zedus.

Historie

Série filmů o Gameře se dělí na dvě různá období, z nichž každé odráží charakteristický styl a odpovídá stejnému období, které se používá pro klasifikaci všech kaidžú eiga (filmů o monstrech) v Japonsku. Názvy obou ér odkazují na japonské císaře v období produkce: Šówa éra a Heisei éra.

Šówa éra (1965-1980)

Filmová série vznikla v roce 1965 snímkem Obří příšera Gamera režiséra Noriakiho Juasy, který je prvním a jediným černobílým filmem z celé série. V roce 1966 byl film uveden do kin ve Spojených státech pod názvem Nepřemožitelná Gammera. V letech 1965 až 1971 vzniklo celkem sedm filmů o Gameře, přičemž každý rok byl v Japonsku uveden jeden. Tyto filmy, z nichž několik rovněž režíroval Juasa, se staly populární u dětského publika. Během této doby bylo pět ze sedmi filmů převzato do televizní distribuce v USA společností American International Television. Tak, jako se z Obří příšery Gamery se stala Nepřemožitelná Gammera, tak i ostatní filmy (kromě Gamera vs. Zigra) byly nadabovány do angličtiny a přejmenovány pro americké diváky. Film Gamera vs. Barugon se přejmenoval na Válka monster, film Gamera kontra Gaos se přejmenoval na Návrat obřích příšer, film Gamera vs. Viras se přejmenoval na Zničte všechny planety, film Gamera vs. Guiron se přejmenoval na Útok příšer a film Gamera vs. Jiger se přejmenoval na Gamera vs. Příšera X.

Přestože některé zdroje uvádějí, že se příšera jménem Garasharp měla objevit v osmém díle série Gamera, který měl být uveden v roce 1972, režisér Noriaki Juasa uvedl, že Garasharp byl vytvořen pouze pro krátký film Gamera vs. Gamera. Garasharp, který se objevil na LD sadě Gamera Permanent Preservation Plan z roku 1991, a že nové dvouhlavé monstrum bylo plánováno pro další film, který byl zrušen, protože společnost Daiei Film v roce 1971 zbankrotovala a film o Gameře kvůli tomu musel zastavit natáčení.

Poté, co společnost Daiei v roce 1974 koupila firma Tokuma Shoten, chtělo nové vedení natočit další film o Gameře, a tak vznikl snímek Gamera: Super Monster (známý také pod názvem Vesmírná příšera Gamera), který byl uveden v roce 1980. Tvůrci byli nuceni film natočit kvůli smlouvě na další film o Gameře, kterou dlužili společnosti Daiei. Přibližně jedna třetina filmu Gamera: Super Monster se skládá ze záběrů šesti ze sedmi předchozích filmů. Juasa nechal Takahašiho zakončit film tím, že Gamera zahyne, když se obětuje, aby zachránila Zemi.

V roce 1985 získala práva na americkou distribuci filmů o Gameře producentka Sandy Franková, která vydala pět z osmi filmů s novým anglickým dabingem. V letech 1988 až 1989 byla některé z verzí Frankové přejmenovány. Obří příšera Gamera (byla jednoduše přejmenovaná na Gamera), Gamera vs. Barugon, Gamera kontra Gaos ( přejmenovaný na Gamera vs. Gaos), filmy Gamera vs. GuironGamera vs. Zigra byly použité v epizodách televizního pořadu Mystery Science Theater 3000, který se vysílal v první sezóně na KTMA-TV.

Heisei éra (1995-2015)

V restartu série z roku 1995, Gamera: Strážce vesmíru jsou na odlehlém ostrově objeveni tři Gyaosové. Japonská vláda zjistí, že všechny jsou ženského pohlaví, a rozhodne, že vzhledem k tomu, že jsou poslední svého druhu, měly by být zajaty a studovány. Mezitím vědci pátrají po pohyblivém atolu v Pacifiku. Když je atol lokalizován, jsou na něm objeveny malé drahokamy z neznámého kovu a také kámen, který vyčnívá ze středu ostrova. Vědci pořídí snímky a posbírají některé z podivných drahokamů, ale kámen se rozpadne a atol se velkou rychlostí vznese směrem k Japonsku. Ukáže se, že atol je prastará příšera atlantského původu jménem Gamera. Zaútočí na Gyaose; dvě z nich jsou zabity, ale jedna unikne. Zbývající Gyaos vyroste do rozměrů Gamery a vrací se, aby se pustila do dalšího boje. Gamera tohoto nepřítele porazí a vydává se zpět do moře.

Ve filmu Gamera 2: Útok Legie, který vyšel v roce 1996, chrání Gamera Zemi před útokem mimozemských vojsk jménem Legie. Ve filmu Gamera 3: Pomsta Iris, vydaném v roce 1999, musí Gamera čelit hordám gyaosů a novému nepříteli jménem Iris. Ve filmu Gamera the Brave, vydaném v roce 2006, Gamera bojuje s Gyaosem a Zedusem. Jednalo se o dvanáctý a zatím poslední film z této série.

V březnu 2014 Anime News Network informoval o tom, že se plánuje nový film s názvem Gamera, aniž by bylo stanoveno datum vydání. Dne 8. října 2015 na newyorském Comic Conu představili vrchní výkonný ředitel studia Kadokawa Daiei Cujoši Kikuči a producent Šiničiró Inóe celý proof-of-concept film na počest 50. výročí franšízy, krátký film režíroval Kacuhito Išii. V proof-of-concept filmu se objevila nově navrhnutá Gamera, armáda nově navržených Gyaosů a nová, zatím nepojmenovaná příšera, které byly vytvořeny a ztvárněny pomocí počítačem generovaných obrazů. Od uvedení filmu na newyorském Comic Conu se proslýchá, že nebyl nikdy dokončen. Na oficiálních webových stránkách filmu i v rozhovoru s režisérem se však uvádí, že se jednalo pouze o krátký proof of concept film.

Reiwa era (2023)

listopadu 2022 oznámila společnost Kadokawa plány na anime seriál GAMERA: Znovuzrození, který bude celosvětově uveden na Netflixu v roce 2023.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *